Beethoven is veel meer dan een geweldige componist. Omdat zijn muziek zo uitzonderlijk goed is, wilde iedereen hem – tot op de dag van vandaag – voor zijn eigen karretje spannen. Daarom zegt de manier waarop in de afgelopen twee eeuwen in Nederland over Beethoven is geschreven en gedacht net zoveel over de componist als over Nederland zelf. De wereld staat in 2020 uitgebreid stil bij het 250ste geboortejaar van Beethoven. Voor Emanuel Overbeeke was dat aanleiding om een boek te schrijven over de betekenis van deze componist voor de cultuur in Nederland sinds 1800. In die 250 jaar is Nederland sterk veranderd en het beeld dat men van Beethoven had, veranderde mee. Daarom is de Beethovenreceptie ook een spiegel van de tijd. ‘Nederland en Beethoven’ gaat daarom niet alleen over een van de grootste componisten aller tijden, maar ook over het muzikale leven in Nederland sinds 1800 tot nu. Beethoven is niet alleen zeer goed, maar ook zeer veelzijdig. Daarom komen in dit boek veel aspecten van het muziekleven ter sprake, zoals concerten, componisten, muziekopnamen, boeken en cultuurbeleid, maar ook onderwerpen als politiek, religie, literatuur, sociale verhoudingen, verzuiling en ontzuiling. Muziek en geschiedenis gaan in dit boek hand in hand. Over de auteur Emanuel Overbeeke (1958) studeerde muziekwetenschap in Utrecht bij Marius Flothuis en in New York bij Charles Rosen. Eerder schreef hij boeken over onder meer Debussy, Stravinsky, Boulez, muziek voor Pasen, componisten en de dood, Vestdijk en de muziek plus een proefschrift over Nederlandse muziek bij Nederlandse symfonieorkesten. Hij schrijft veel artikelen, recensies en geeft inleidingen en lezingen.

ISBN: 9789492395344, aantal pagina's: 382